Att beställa billiga kvalitetsvaror eller hitta ett bra tjänsteföretag i Polen kan låta svårt men, är i själva verket mycket enklare än du tror. Vi guidar dig hela vägen till den polska marknaden och hjälper dig att hitta dina varor och tjänster i Polen.
Den omfattar allt från hjälp med att hitta företag, produkt, tjänst, översättningar från polska till svenska samt från svenska till polska och allt annat som gäller affärer och kontakter med företag från detta landet. Men vi har också mycket mer att erbjuda så kolla runt för att se vad vi kan göra för dig och för ditt företag!
Enligt färska siffror så finns det över 2 miloner aktiva företag i Polen just nu. Mer än i Sverige, Norge, Finland och Danmark tillsammans. Det gör Polen till en av dom allra största marknaden i EU och en mycket attraktiv affärs partner. Undersökningar från bland annat SCB och Business Sweden säger att 75 % av svenska företag ser Polen som en bra eller mycket bra partner att göra affärer med. Lägger man till tillverknings kostnader och jämför båda länderna så framstår Polen ännu mer tydligt som en konkurrenskraftig och attraktiv affärspartner. Underskattad av många svenska företag, då Polen är idag en av dom snabbast växande ekonomi i Europa. En enorm och mångsidig marknad som kan bli chansen också för ditt företag att växa och breda ut sin verksamhet till nya områden.
Det finns masvis med varor i Polen som är både billiga och konkurrenskraftiga gentemot dom som produceras i Sverige och som är samtidigt av lika hög kvalite. Anledningen till detta är förstås att tillgången till högutbildat arbetskraft är både billigare och bättre än i Sverige. Samma sak gäller tjänster även om dom brukar inte betraktas av svenskar som lika. Men att hitta dom bästa varor och tjänster i mängden av erbjudanden kan vara både tidskrävande och besvärlig.
Så värför inte överlämna det till oss! Via många kontakter har vi genom åren hunnit bygga en stor bas med olika slags företag och tillverkare som som snabbt via oss kan erbjuda dig önskade varor eller tjänster till dom bästa priser. Och vi ska se till att du ska få bästa erbjudandet och ska vara nöjd med våra tjänster.
Språkbarriärer är alltid den första hinder i handel med företag från andra länder. Missförstånd kan leda till att lönsamma affärer kanske inte blir av. Bristen på ordförråd när det gäller en teknisk beskrivning på produkter i vissa språk kan också vara besvärlig.
Men vi har duktiga översättare som hjälper dig att hitta rätta ordet så att din erbjudandet ska bli både tydlig och intressant för polska kunder. Vi kommer såklart att kunna översätta för dig offert från dom företag från Polen som du själv är intresserad av. Hör gärna av dig till oss för prislista och för konsultation.
Tjänstesektorn sysselsätter idag 56,7% av de anställda i Polen (endast cirka 30% 1989) och skapar 64% av värdet av polsk BNP. Den ökande betydelsen av tjänstesektorn är en viktig vittnesbörd om den socialistiska omvandlingen av den kapitalistiska ekonomin, och också ett bevis på sin modernisering upp.
Men tänk på att i dag många företag är också tillverkning och service (t ex., PKN Orlen bränsle producerar och sedan säljer till privatkunder på sitt nät av bensinstationer).
Polen är Centraleuropas ledande ekonomi - en närliggande, växande och välmående ekonomi med bra affärsklimat och många affärsmöjligheter. Den polska ekonomin uppvisar stark, kontinuerlig tillväxt. Under finanskrisen var Polen den enda växande ekonomin i EU och är nu ungefär lika stor som den svenska. Under 2016 uppgick tillväxttakten till 2,7 procent, bland de högsta i EU. Den reala bruttonationalprodukten har fördubblats under de senaste 25 åren och köpkraftsjusterat har klyftan till Västeuropa minskat med hälften.
Med en befolkning på 38 miljoner invånare är Polen en marknad med stor potential för svenska företag. Handeln med Polen ökar och landet blir allt viktigare exportmarknad för svenska produkter. Den svenska exporten till Polen har nästan fördubblats under de senaste 10 åren och uppgick till 39 miljarder kronor under 2016. Exporten per invånare är dock fortfarande tre gånger mindre än till Baltikum, vilket innebär stor tillväxtpotential.
Det finns många affärsmöjligheter i Polen för svenska företag, främst inom miljöteknik där det råder brist på innovativa lösningar samtidigt som det ställs höga EU-krav och det finns EU-medel att ta tillvara, växande rymdindustri där Polen nyligen har blivit medlem i den Europeiska rymdorganisationen, försvarsindustri med stor och växande försvarsbudget och behov av moderninsering av försvarsmakten, sjukvård som kommer att dra nytta av EU-medel under innevarande programperioden för att täcka starkt växande demografiska och epidemiologiska behov i samhället, trafiksäkerhet där antalet omkomna i trafiken fortfarande är bland de högsta i EU, detaljhandel med stark historisk utveckling och växande medelklass i storstäderna som efterfrågar utländska kvalitetsprodukter, bland annat inom livsmedel, samt träindustri där det råder brist på trävara av hög kvalitet för att tillgodose växande efterfrågan.
Polen med sina nära 40 miljoner invånare och central läge i Europa är en attraktiv marknad för att köpa varor och tjänsteri vår närhet. 2015 skakade polacker av sig korrupta politiker och valde till makten seriösa samhällsutvecklare med stort socialt engagemang.
Ekonomin utvecklas mycket bra sedan dess, liksom affärsklimatet. BNP-tillväxten beräknas överstiga 5% under 2018. Sveriges handelsutbyte med Polen, export och import av varor, ökade med 20% under jan 2017 – jan 2018. Även mindre svenska företag gör nu affärer på andra sidan Östersjön.
Billigt och bra kvalitee- kan det vara möjligt?
Självklart. För många svenskar har Polen och varor darifrån förknippas ofta med billiga grejer och tveksam kvalitee som inte är värd att köpa istället för svenska som är dyrare men håller längre. Bilden som inte stämmer alls med verkligheten.
Höga anställnings och produktionskostnader i Sverige gör att svenska tillverkningsföretag har svårt att konkurrera med dom från Polen där kostar inte ens hälften så mycket att tillverka samma produkt. Men det betyder inte alls att den ska vara sämre än den svenska som många företagare i Sverige vill så gärna framhålla. Det finns många exempel på detta men den kanske mest omtalade är fönster.
Här finns det också en stor del av svenska befolkningen som tror att dom bästa fönster och dörrar för den svenska och nordiska marknaden måste vara tillverkade här för att hålla måttet oavsett vad det kostar. Men i själva verket handlar det snarare om protektionism och vilja från dom svenska som säljer denna produkt att göra sig av med ,,obekväm konkurrens,, Så...
Är kvaliteten på polska PVC-fönster sämre än på svenska PVC-fönster?
Vi känner till att det finns svenska fönsterfabriker som påstår det och vi kan bara fråga oss varför? Är det lägre priset på polsk-tillverkade fönster som är orsaken? Här följer några konkreta fakta angående fönstermarknaden i Europa:
Det finns såklart många andra exempel på andra polska produkter som är minst lika bra som svenska och i visa fall även bättre samtidigt som dom är bara hälften så dyra. Så det finns absolut goda skäll att titta närmare på dom varor eller tjänster som du behöver och som finns på andra sidan av Östersjön.
När man beställer varor från utlandet är fraktkostnaden förstås en viktig faktor som kan påverka lönsamheten. Men i själva verket är det faktisk både enklare och billigare än du kunde tro. I och med att Polen har gått med i EU har transporten till Sverige och övriga nordiska länder ökat markant.
Idag finns det i Polen både små och stora transportfirmor som kan frakta dina varor varsomhelst i Sverige från Malmö till Haparanda för en kostnad som förtfarande gör att dina köp i Polen är en bra och lönsam affär. Vi samarbetar med några av dom och kan snabbt hitta en lösning som passar just dig. Hör av dig gärna till oss för mer information!
Vårt verksamhet bedrivs efter följande:
Läs också mer om villkoren för samarbetet här
Vi svarar självklart på alla frågor angående vår verksamhet. Om du har några funderingar om hur kan du köpa varor eller beställa tjänster från Polen så kontakta oss gärna via en kontaktformulär som är bifogat nedanför. Välkommen!
Grossistverksamhet är processen att sälja varor och tjänster till en kund som i sin tur säljer produkterna till andra konsumenter. Grossisterna kan innehålla butiker eller organisationer som marknadsför tjänster för medlemmar samt företag som säljer de köpta produkterna under eget märke.
Grossistverksamhet innebär en möjlighet att ge kunden ett rabatterat pris per styck i utbyte mot att köpa objektet i stora mängder. Grossistverksamhet erbjuder ett antal fördelar för en kund. Först gör att kunden inte behöver hålla produktionsanläggningar för att producera varor eller tjänster som erbjuds till allmänheten för försäljning.
Detta kan göra det möjligt för grossisten att upprätthålla en relativt låg profil på marknaden, vilket i sin tur ökar kundens förmåga att kunna konkurrera med större företag. Grossist-klient sparar också pengar i form av arbetstagarnas löner och förmåner, eftersom företaget kan arbeta med en mindre arbetskraft. Grossistverksamhet ger också kunden möjlighet att säkra varor och tjänster för försäljning på en lägre pris per enhet.
Förutsatt att de villkor för utbetalning är angenäm, innebär detta att en grossist kan sälja produkter till en rimlig vinst och använda betalningar från konsumenterna för att betala tillverkaren inom en relativt kort tid. Detta har fördelen att inte binda upp tillgångar i grossist för att täcka Leverantörsreskontra poster, eftersom vändningen på Fordringar är tillräckliga för att hantera kostnaderna för säkra produkter för åter försäljning.
Grossistverksamhet vanligtvis innebär att sälja produkter i bulk. Detta innebär att fler produkter flyttas snabbt och inte tyna bort i lager. En grossist kan lagra produkterna var som helst, eftersom det inte är slutkonsumenter som köper i butik, men butiksägare som köper från honom. Dessa affärsinnehavare är intresserade mer i vinstmarginalen och inte den plats där de köper.
När det gäller att betala är villkoren inte så lätta för grossisterna som de måste köpa i kontanter och sedan skicka produkterna till återförsäljare i kredit. Vinstmarginalen för grossister är för liten i jämförelse med återförsäljare. En grossist får kanske i bästa fall bara 5% av vinsten. Ändå tjänar en grossist mer pengar eftersom han säljer produkter i en högre mängd än en återförsäljare som måste bära alla kostnader för detaljhandeln för att sälja en produkt i taget.
Som ett resultat kan grossisten upprätthålla en mindre inventering och medföra mindre skatt än de skulle vara möjligt annars. Det finns ett antal olika grossistverksamhet arbetstillfällen inom många olika branscher.Tillkomsten av Internet har lett till utvecklingen av virtuella grossistverksamhet och möjligheter där företag erbjuder virtuella produkter som köps från en leverantör och är märkta för försäljning som en separat produkt linje.
Skillnaden mellan detaljhandel och grossisthandel har att göra med kvantiteten av produkten som säljs och till vilken de säljer. Partihandel är den viktiga kopplingen mellan tillverkare och slutkonsumenter. Det är närvaro av grossister som låter tillverkarna andas lättnads sug eftersom de kan sälja hela sitt parti som de har tillverkat på en gång till en person och återvänder till affärer och produktion. Man kan inte föreställa sig tillverkarens situation om det inte fanns några grossister. Eftersom det inte fanns några grossister skulle tillverkarna ha fått vänta på nästa produktionscykel tills de sålde sina aktier direkt till kunderna.
Från grossisterna når produkter till återförsäljare som säljer dem i större marginal till slutkonsumenter. Grossisten säljer till återförsäljarna. En återförsäljare upprätthåller kostsamt frontutrymme att sälja till slutkonsumenterna. Med andra ord köper en grossist i bulk från en tillverkare till detaljhandels ägare medan återförsäljaren köper från en grossist för slutkonsumenter.
Den stora skillnaden mellan grossisthandel och detaljhandel är också att detaljhandeln måste alltid stå för dom kostnaderna är som krävs för att behålla en vis försäljningsnivå. Detta beror på att produkter måste presenteras för att locka slutkonsumenter. En grossist kan dock lagra produkterna var som helst, eftersom den bryr sig inte om slutkonsumenter som köper i detaljhandel endast om butiksägare som köper från honom. Vinstmarginal för en grossist per styck kan vara för liten för en återförsäljare men grossist tjänar faktiskt mer pengar när han säljer i högre kvantiteter än en återförsäljare.